اخبار

اخبار

اخبار

اخبار

مفهوم جدیدی به‌ نام آب مجازی در کشور

عضو ستاد فناوری آب، محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:
عضو ستاد توسعه فناوری آب، محیط زیست و فرسایش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در هیچ کشوری مفهوم آب مجازی نشده و همه کشور‌ها تلاش دارند تا مواد‌غذایی در کشور تولید کنند و از واردات جلوگیری کنند.
جهانگیر پرهمت عضو ستاد توسعه فناوری آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در ادبیات هیچ کشوری موضوع آب مجازی تعریف نشده و همه کشور‌ها تلاش دارند تا مواد‌غذایی را در کشور خود تولید کنند و از واردات جلوگیری کنند اما در برخی از کشور‌ها به دلیل وجود مشکلاتی امکان تولید مواد‌غذایی از جمله گندم، گوشت و مواردی از این قبیل وجود ندارد.

وی در خصوص آب مجازی تاکید کرد: میزان آبی مورد استفاده برای تولید یک محصول  را آب مجازی می‌نامند.

پرهمت خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی از جمله الگوی کشت کشور، صرفه‌جویی در مصرف آب و توقف کشت در کشور برای بحران آب و آب مجازی در کشور وجود دارد که هریک به نوعی قابل بحث و بررسی است.

عضو ستاد توسعه فناوری آب، محیط زیست، فرسایش با اشاره به بحث‌های متفاوت در خصوص مقابله با بحران آب تصریح کرد: در کشور ما بحث‌های متفاوتی برای مقابله با بحران آب وجود دارد که تعطیل کردن کشت گندم و واردات آن از سایر کشور‌ها، تعطیل کردن کشاورزی برای افزایش راندمان و بهره‌وری، به کارگیری کشاورزی دانش‌بنیان و مدیریت منابع آب و مصارف آب از جمله این بحث‌های مطرح شده در کشور است.

پرهمت افزود: کشور امارات امکان تولید گوشت در کشورش را ندارد زیرا دام‌ها باید علوفه و آب مصرف کنند و این میزان مصرف بسیار بیشتر از واردات گوشت به کشور هزینه‌بر خواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی از جمله وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی نقش بسزایی درباره بحران آب و آب مجازی دارند و باید اعتبارات، امکانات و پشتیبانی‌های لازم را در این راستا انجام دهند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.