اخبار

اخبار

اخبار

اخبار

10 کشور نفت‌ خیز جهان کدامند؟


"بیزینس اینسایدر" 10 کشور نفت خیز جهان را معرفی کرد.
 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت بیزینس اینسایدر به بررسی ذخایر نفتی 10 کشور نفت خیز جهان پرداخت. 

طبق ارزیابی‌های این سایت، نیجریه با برخورداری از ذخایری معادل 37.14 میلیارد بشکه در جایگاه دهم کشورهای نفت خیز جهان قرار دارد. از سال 1970 (1348) بیشترین درآمد دولت نیجریه از ذخایر نفتی بوده است. هر چند، سال گذشته با کاهش سراسری بهای نفت اقتصاد این کشور دچار تزلزل شد. گفته می شود با حصول توافق هسته ای و ورود دوباره ایران به بازار جهانی نفت، نیجریه با چالش جدیدی در این بازار جهانی مواجه خواهد شد.

10 کشور نفت خیز جهان کدامند؟

لیبی به عنوان نهمین کشور نفت خیز جهان دارای ذخایری معادل 48.47 میلیارد بشکه است. اقتصاد این کشور کاملا به  انرژی وابسته است. درگیریهای 2014 لیبی منجر به کاهش شدید  بهای نفت در این کشور شد.

10 کشور نفت خیز جهان کدامند؟

روسیه هشتمین کشور نفت خیز جهان دارای ذخایری معادل 80 میلیارد بشکه است. هر چند به نظر می رسد توافق هسته ای ایران از لحاظ ژئو پلیتیک به نفع روسیه بوده باشد؛ اما ورود ایران به بازار جهانی نفت می تواند این کشور را دچار چالش کند. چرا که هر دوی این کشورها برای به دست آوردن بازارهای اروپایی رقابت خواهند کرد. 

10 کشور نفت خیز جهان کدامند؟

امارات متحده عربی دارای ذخایری معادل 97.8 میلیارد بشکه است. اقتصاد این کشور به نفت وابسته است. به دنبال کاهش بهای نفت در سال 2014، امارات -- بزرگترین تولید کننده نفت اوپک -- توانست تولیدات نفتی خود را به رکورد برساند. 

10 کشور نفت خیز جهان کدامند؟

کویت به عنوان ششمین کشور نفت خیز جهان دارای ذخایری معادل 104 میلیارد بشکه است. نفت کویت نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. این کشور قصد دارد تولیدات نفت را به 4 میلیون دلار در روز تا سال 2020 (1398) افزایش دهد. پس از تحریم هایی که در سال 2012 (1390) علیه ایران اعمال شد، کویت و عربستان توانستند بازار آسیایی ایران را از آن خود کنند. 

10 کشور نفت خیز جهان کدامند؟

عراق به عنوان پنجمین کشور نفت خیز جهان دارای ذخایری معادل 140.3 میلیارد بشکه است. اقتصاد عراق به وسیله  نفت تامین می شود. با کاهش بهای نفت در سال 2014، درآمد دولت عراق از نفت تا 30 درصد کاهش یافت. 


10 کشور نفت خیز جهان کدامند؟

ایران به عنوان چهارمین کشور نفت خیز جهان دارای ذخایری معادل 157.3 میلیارد بشکه است. تحلیلگران بر این باورند، ورود دوباره ایران به بازار جهانی نفت می تواند باعث کاهش بهای نفت شود. 

10 کشور نفت خیز جهان کدامند؟


کانادا سومین کشور نفت خیز جهان دارای ذخایری معادل 173.2 میلیارد بشکه است. کانادا بیشترین نفت تولیدی خود را به آمریکا و اروپا صادر می کند. این کشور بزرگترین تامین کننده خارجی نفت آمریکا است.

10 کشور نفت خیز جهان کدامند؟

عربستان سعودی به عنوان دومین کشور نفت خیز جهان دارای ذخایری معادل 268.4 میلیارد بشکه است. این کشور به همراه سایر کشورهای اوپک از کاهش قیمت نفت در سال 2014 خودداری کردند. 

10 کشور نفت خیز جهان کدامند؟

ونزوئلا اولین کشور نفت خیز جهان دارای ذخایری معادل 297.7 میلیارد بشکه است. اقتصاد ونزوئلا به شدت به نفت وابسته است. رکود اقتصادی و کاهش بهای نفت در سال 2014 اقتصاد این کشور را دچار تزلزل کرد. 

اساتید وابسته خارج از کشور مورد حمایت قرار می‌گیرند

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران:
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: دانشگاه‌هایی که مراکز علمی دارند بخشی از هزینه‌های این اساتید وابسته خارج از کشور را پرداخت می‌کنند.
نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: دانشگاه‌هایی که مراکز علمی دارند و بخواهند از خارج استاد وابسته داشته باشند بخشی از هزینه‌های این استاد وابسته را پرداخت و تامین می‌کنیم. 

وی در ادامه افزود: این اساتید اگر طی یکی دو ماه با مراکز علمی ارتباط داشته باشند بخشی از هزینه‌های آن‌ها پرداخت می‌شود.

ضرغام تاکید کرد: همچنین اساتیدی که در زمینه کودکان به ویژه استعداد‌یابی، پرورش استعداد و به کارگیری استعدادهای برجسته کارهای پژوهشی انجام می‌دهند به آن‌ها کمک مالی کرده تا تحقیقات خود را انجام دهند. 

وی تصریح کرد: این کار بسیار با ارزش و زیر بنایی در زمینه شناسایی استعدادها و پرورش استعدادهای کودکان در حقیقت سازندگان آینده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران عنوان کرد: کودکان سرمایه اصلی کشور هستند و ارزش آن‌ها قابل مقایسه با سرمایه‌های کشور ما مثل نفت نیست باید کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام بدهیم تا بتوانیم زمینه‌های رشد آن‌ها را در همه جهت فراهم کنیم تا بتوانند در ابعاد مختلف در مملکت تاثیر گذار باشند. 

وی در پایان بیان کرد: باید از لحاظ روحی، جسمی و سلامت روان بر کودکان کارهای تحقیقاتی انجام بدهیم که به تنهایی از عهده‌ی آن  بر نمی‌آییم به همین علت با رئیس سازمان صدا و سیما ملاقاتی داشته‌ایم و قول همه گونه همکاری در این زمینه را داده‌اند. 

مفهوم جدیدی به‌ نام آب مجازی در کشور

عضو ستاد فناوری آب، محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:
عضو ستاد توسعه فناوری آب، محیط زیست و فرسایش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در هیچ کشوری مفهوم آب مجازی نشده و همه کشور‌ها تلاش دارند تا مواد‌غذایی در کشور تولید کنند و از واردات جلوگیری کنند.
جهانگیر پرهمت عضو ستاد توسعه فناوری آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در ادبیات هیچ کشوری موضوع آب مجازی تعریف نشده و همه کشور‌ها تلاش دارند تا مواد‌غذایی را در کشور خود تولید کنند و از واردات جلوگیری کنند اما در برخی از کشور‌ها به دلیل وجود مشکلاتی امکان تولید مواد‌غذایی از جمله گندم، گوشت و مواردی از این قبیل وجود ندارد.

وی در خصوص آب مجازی تاکید کرد: میزان آبی مورد استفاده برای تولید یک محصول  را آب مجازی می‌نامند.

پرهمت خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی از جمله الگوی کشت کشور، صرفه‌جویی در مصرف آب و توقف کشت در کشور برای بحران آب و آب مجازی در کشور وجود دارد که هریک به نوعی قابل بحث و بررسی است.

عضو ستاد توسعه فناوری آب، محیط زیست، فرسایش با اشاره به بحث‌های متفاوت در خصوص مقابله با بحران آب تصریح کرد: در کشور ما بحث‌های متفاوتی برای مقابله با بحران آب وجود دارد که تعطیل کردن کشت گندم و واردات آن از سایر کشور‌ها، تعطیل کردن کشاورزی برای افزایش راندمان و بهره‌وری، به کارگیری کشاورزی دانش‌بنیان و مدیریت منابع آب و مصارف آب از جمله این بحث‌های مطرح شده در کشور است.

پرهمت افزود: کشور امارات امکان تولید گوشت در کشورش را ندارد زیرا دام‌ها باید علوفه و آب مصرف کنند و این میزان مصرف بسیار بیشتر از واردات گوشت به کشور هزینه‌بر خواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی از جمله وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی نقش بسزایی درباره بحران آب و آب مجازی دارند و باید اعتبارات، امکانات و پشتیبانی‌های لازم را در این راستا انجام دهند.


همکاری با موسسه بین‌المللی یاسا/ عضویت در 25 موسسه

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران خبر داد
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: طی نشستی که با مدیریت موسسه بین‌المللی یاسا در وین داشته‌ایم همکاری خود را با این موسسه آغاز کرده و عضو 25 موسسه بین‌المللی یاسا خواهیم شد.
نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: طی نشستی که با مدیریت یاسا در وین داشته‌ایم همکاری خود را با موسسه بین‌المللی یاسا آغاز کرده‌ایم و زمینه‌های همکاری را مشخص کرده‌ایم که در رابطه با آب، انرژی و محیط زیست، ریسک، گرمایش زمین، تغییر اقلیم کار مشترک تحقیقاتی انجام بدهیم.

وی در ادامه افزود: در سال جاری تعدادی از رؤسای بخش‌های تحقیقاتی به ایران آمده و برای دانشجویان دوره دکترا کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند و بحث‌های به عمل آمده از آن 5 پروژه تحقیقاتی خواهد بود که اجرا می‌شود.

ضرغام خاطرنشان کرد: ضمن اینکه ما در پروسه‌ی عضویت یاسا هستیم و عضو 25 موسسه بین‌المللی یاسا خواهیم شد. یاسا یک موسسه بین‌المللی و تحقیقاتی است که زمان جنگ سرد بین شوروی سابق و آمریکا ایجاد شده و در زمینه‌هایی مانند گرمایش زمین و تغییر اقلیم کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به عضویت در موسسه بین‌المللی یاسا تصریح کرد: موسسه بین‌المللی یاسا 25 عضو دارد که تاکنون 24 کشور عضو آن شده‌ است. ایران، عربستان، قطر، ترکیه متقاضی بوده و تقاضای آنها پذیرفته شده و پروسه عضویت آنها طی خواهد شد.

ضرغام تاکید کرد: در گذشته تفاهم‌نامه همکاری را امضا کرده‌ایم و اگر عضو موسسه بین‌المللی یاسا شویم از توان و ظرفیت‌های ملی این 24 کشور می‌توانیم استفاده کنیم همانطور که محققین و اساتید و دانشمندان به تحقیقات در حوزه‌های کشور کمک می‌کنند و در پروژه‌های تحقیقاتی مشارکت خواهند داشت.


سرامیک‌های شفاف با خواص مکانیکی بالا


باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛
با وجود تحریم‌ها، محققان ایرانی سعی دارند در پیشبرد علم و فناوری همچنان پیشتاز باشند و از تاثیر محدودیت‌ها توسعه‌ فناوری، بویژه علم مواد و نانو، جلوگیری کنند.
به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خببرنگاران جوان  در سال‌های اخیر سرامیک های شفاف مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. 

کاربردهای اصلی این دسته از سرامیک‌ها شامل لیزر، ابزار برش، دریچه‌های شفاف و وسایل دید در شب می‌باشد. 

سرامیک علم و هنر ساخت و استفاده از محصولاتی است که ترکیب اصلی آن‌ها مواد غیر آلی و غیر فلزی است. توسعه سرامیک‌ها تاثیر بسیار زیادی بر تمدن گذاشته است. 

در قرن گذشته دانش ما نسبت به سرامیک ها به حد انفجار رسیده است. تاکنون برخی از رفتار سرامیک‌ها که قرن‌ها ذهن انسان را به خود مشغول کرده بود، شناخته‌ایم. حال می‌توانیم سرامیک‌ها را طراحی و مهندسی کنیم و برای رفع مشکلات، آ‌نها را با مواد دیگر مخلوط کنیم برای تولید محصولاتی همچون تلفن همراه، تلویزیون ماهواره، لیزر، الیاف شیشه‌ای و غیره با کیفیت بالا نیازمند سرامیک های نوین هستیم.

آلومینا مهمترین سرامیک اپتیکی محسوب می‌شود

به علت گستردگی ترکیبات سرامیکی، دسته بندی های متفاوتی برای آن‌ها صورت گرفته است. 
از نظر تاریخی می‌توان سرامیک‌ها را به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم بندی کرد. 

سرامیک‌های سنتی همان سرامیک های سیلیکاتی مانند کاشی، سفال‌، شیشه، و. . . هستند . اما سرامیک‌های مدرن عمدتا از مواد اولیه خالص و سنتزی ساخته می‌شوند که در ارتباط با صنایع دیگر مطرح شده‌اند . برخی از پر کار بردترین این سرامیک‌ها برلیا، تیتانیا، آلومینا، زیرکونیا و منیزیا هستند که هر کدام از این مواد به علت برخی خواص مکانیکی، الکتریکی، حرارتی، ترمودینامیکی و شیمیایی منحصر به فردشان مورد توجه قرار گرفته‌اند. آلومینا یکی از مهمترین مواد سرامیکی است که خالص آن به عنوان جزء سازنده در شیشه سرامیک ها می‌باشد. 

سختی، استحکام و مقاوم در برابر سایش آلومینا نسبت به دیگر اکسید‌ها بیشتر است، به دلیل بالا بودن مقاومت الکتریکی آلومینا که خالص آن به عنوان جزو سازنده در عایق ها و اجزاء الکتریکی به کار می‌رود، شفافیت نوری عالی دارد خواص این سرامیک سبب شده است تا در پوشش لوله‌ها، مجراها، پمپ ها و غلاف‌های هدایت کننده‌ی الیاف و سیم‌ها در درجه‌ی حرارت بالا به عنوان ابزار برش فلزات کاربرد دارد. 

بهبود خواص سرامیک‌های شفاف سرامیک های شفاف همچون آلومینا، دسته‌ای از مواد هستند که به علت نیاز به سطح فناوری بالا، تولید آن‌ها در کشور همواره با چالش رو به رو بوده است. تولید این ماده به عنوان یکی از لبه‌های فناوری تولید سرامیک‌های شفاف از اهمیت زیادی برخوردار است. 

ساجده داوری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده شیمی در خصوص خواص این مواد گفت: علاوه بر خواص اپتیکی، لازم بود برای بهبود خواص مکانیکی آن نیز دست به کار شد. افزایش ضخامت این سرامیک‌ها یکی از اقدامات مورد نیاز محسوب می‌شد اما افزایش ضخامت سرامیک‌های شفاف موجب کاهش خواص اپتیکی آن می‌شود. در نتیجه تلاش بر این بوده است تا با افزودن آلاینده هایی همچون اکسیر سریم و اکسید ایتریم، ضخامت را با حفظ شفافیت، افزایش دهیم. 

وی در ادامه افزود: در این روش ابتدا عنصر سدیم به وسیله‌ی یک عامل فعال کننده سطحی بر روی ذرات نانو متری اکسید آلومینیم رسوب کرده و سپس در دمای مناسب این عنصر در اثر پیوند با اکسیژن هوا، به صورت اکسید سدیم در خواهد آمد. در این روش به علت بهره گیری از ذرات نانومتری می‌توان خواص مربوط به قطعه‌ی نهایی را بهبود بخشید . 

این طرح با توجه به این که به سفارش صنعت اپتیک اصفهان انجام شده،‌در مسیر تجاری شدن است و توسط صا ایران و ستاد نانو حمایت می‌شود. 

ایران چهارمین صادر کننده‌ی سرامیک به خاورمیانه است 
ایران چهارمین صادر کننده سرامیک به تمام کشورهای آسیایی و خاورمیانه می‌باشد. حدود 10 دانشگاه و 15 مرکز تحقیقاتی کشور در زمینه سرامیک صنعتی و پیشرفته،‌فعالیت علمی و پژوهشی دارد. 

به علت وجود ترکیب های زیاد بین اتم‌های فلزی که اجزای سرامیکی را تشکیل می‌دهند،‌امکان تولید سرامیک‌های گوناگون وجود دارد. افزون بر این برای هر ترکیبی از اتم‌ها، امکان ایجاد آرایش‌های ساختاری متعدد وجود دارد اما در عمل، ساخت حتی یک سرامیک ساده وقت و منابع زیادی را صرف خود می‌کند. 

از بین تمامی کشورهای صنعتی، ژاپن دور اندیش‌ترین کشور بوده است اما کشور ما با وجود تحریم‌های شدید توانسته است هم قدم کشورهای پیشرفته باشد و رتبه‌ی قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. 

گزارش از یاسمن قاسمی